Doctora Honoris Causa per la Universitat Politècnica de València. Investida el 28 de setembre de 1999
La seua vertadera carrera internacional va començar a Nova York quan la van cridar perquè interpretara Lucrezia Borja en substitució d'una col·lega al Carnegie Hall. Fins llavors desconeguda, després de la seua primera ària el públic novaiorqués li va dedicar una ovació de vint minuts. Com va publicar la premsa l'endemà al matí: "Cap publicitat prèvia no podria haver previst el tremend impacte que aquesta dona d'estil goiesc causaria en un públic avesat a les delícies de Callas i Sutherland. Quan Caballé va començar la seua primera ària hi hagué un canvi perceptible en l'ambient. Va paréixer per un moment que tothom haguera deixat de respirar". Representants dels més importants teatres d'òpera i companyies discogràfiques eren entre el públic i de la nit al matí es va veure llançada a una gran carrera internacional. Les seues representacions des d'aleshores l'han portada als més grans teatres d'òpera del món com Scala de Milà, Metropolitan de Nova York, Staatsoper de Viena, Royal Opera House Covent Garden de Londres, Òpera de París, Gran Teatre del Liceu de Barcelona, Bolxoi de Moscou, Teatre Colón de Buenos Aires, Òpera de San Francisco, Òpera d'Hamburg, Òpera de Munic, i també als festivals de Salzburg, Ais de Provença, Orange, Glydebourne, Pesaro, Verona i un llarg etcètera. Montserrat Caballé ha alternat les seues representacions operístiques amb recitals i concerts i apareix sovint a les grans sales del Royal Festival Hall de Londres, Carnegie Hall i Avery Fisher Hall de Nova York, Palau de la Música Catalana de Barcelona, Teatre Reial de Madrid, NHK Hall de Tòquio, Salle Pleyel, Salle Gaveau i Théâtre des Champs Elysées de Paris, Concertgebouw d'Amsterdan, Konzerthaus de Viena, etc. Ha cantat com a solista amb les més prestigioses orquestres i directors com Herbert von Karajan, Leonard Bernstein, Zubin Mehta, James Levine, Claudio Abbado, Seiji Ozawa, Riccardo Muti, Sir Georg Solti, Sir Colin Davis, Carlo Maria Giulini, etc.
El repertori de Montserrat Caballé és enorme -els seus papers en escena arriben quasi als 90- i probablement no té cap rival en aquest segle. A més a més, ha gravat més de 80 títols, la meitat dels quals són òperes completes.
Ha cantat tots els grans papers del repertori, des de Luisa Miller fins a Salomé, des de Pamina fins a Isolda. Però potser és més coneguda -i més admirada encara- per les seues interpretacions belcantístiques: les grans reines de tragèdies de Donizetti troben en ella la intèrpret ideal, i el que en molts casos pot ser música difusa i genèrica, en ella posseeixen un fons interpretatiu de gran poder emocional i dramàtic que va molt més enllà del límit de les meres coloratures, per això no és estrany que més tard es convertira en l'única successora de Maria Callas en el paper de Norma.
És la seua tònica també l'entusiasme per ressuscitar obres que han caigut en l'oblit. En aquesta línia ha continuat els exemples de Maria Callas i Joan Sutherland, però de fet ha anat considerablement més enllà que qualsevol d'elles. Durant els darrers deu anys, i quan la majoria de sopranos redueixen progressivament la seua activitat artística i mantenen només alguns papers del seu repertori, Caballé, al contrari, ha iniciat una altra sorprenent investigació d'un repertori gens comú que inclou Armide de Gluck, Les danaides de Salieri, Saffo de Pacini, La vestale i Agnese de Hohenstaufen de Spontini, Herodiade de Massenet, Medea i Demophon de Cherubini, Ermione i il Viaggio a Reims de Rossini, Sancia di Castiglia de Donizetti i la Fiamma de Respighi. També s'ha donat a conéixer a un públic diferent i fins i tot més ampli a través de la seua col·laboració amb Freddie Mercury en l'àlbum de Barcelona i, seguint en aquest nou camp, es troba actualment treballant amb Vangelis en un nou projecte.
Montserrat Caballé posseeix nombrosos premis i condecoracions internacionals entre els quals podem destacar l'Orde d'Isabel la Catòlica, Comandeur des Arts et des Lettres de França, Acadèmica d'Honor i Medalla d'Or de l'Acadèmia de les Lletres, Ciències i Arts d'Itàlia. Des del 1974 és ambaixadora honorària de les Nacions Unides i ambaixadora de Bona Voluntat de la UNESCO. La seua grandiositat com a artista es basa en les seues qualitats vocals: una de les veus més belles i versàtils de la història, unida a una tècnica virtuosa, però també a un poder carismàtic i càlida personalitat, que arriba al públic del món sencer i el captiva. En una època en què el terme ha sigut adulterat pel seu ús indiscriminat, Montserrat Caballé és una diva en l'autèntic sentit de la paraula.
1994 Robert Pullen & Stephen Taylor