- -
UPV
 

Vicente Aguilera Cerní

Doctor Honoris Causa per la Universitat Politècnica de València. Investit el 4 de maig de 1990


Biografia

Algunes obres de consulta que inclouen dades bibliogràfiques: Enciclopedia España (apèndixs). Gran Enciclopèdia Catalana. Diccionario Biográfico Español. Quién es quién en las letras españolas. Who's who of Authors (Cambridge). Gran Enciclopedia de la Región Valenciana.

Dades diverses: Nascut a València el 15 d'agost de 1920.
Becari a París del govern francés (1957).
Ha pertangut al Servei d'Estudis Artístics de la Institució Alfons el Magnànim de la Diputació Provincial de València.
El 1959 va rebre el premi Pi Suñer", de l'Institut d'Estudis Nord-americans de Barcelona, a la millor tasca cultural sobre temes nord-americans.
El 1959 li va ser concedit el Primer Premi Internacional de la Crítica per la XXIX Biennal de Venècia.
El 1962 li va ser atorgada la Medalla Premi Especial de l'Academia dei 500 de Roma.
El 1962 va ser designat membre del Comité d'Honor, per la Christian Action (juntament amb Picasso, Schweitzer, Cocteau, Cassou, Emmanuel, Moore i Silone) de la International Exhibition for Human Rights and Racial Equality (Londres).
Designat, el 1962, membre del Consell Artístic de l'Internationales Kunstzentrum d'Erlenbach am Main.
El 1963 va ser nomenat membre del Comité Director de les Edizioni d'Arte Moderna (Roma) juntament amb Read, Argan, Cassou, Leymarie, Sweeney, Ponente i Apollonio.
A l'Assemblea General celebrada a Venècia l'any 1964 va ser elegit, per votació, membre del Comité Directiu de l'Association Internationale des Critiques d'Art (AICA).
El 1965 li va ser concedida la Medalla d'Or de la Presidència del Consell de Ministres d'Itàlia, "pels múltiples mèrits contrets en el camp de la cultura artística contemporània" (Convegno Internazionale Artisti, Critici e Studiosi d'Arte).
Membre d'Honor del Musée du Petit Palais (Lausana).
Ha pertangut al Consell de Redacció de les revistes Arte Figurativa i D'Arts (ambdues milaneses).
Pertany a l'Associació Espanyola de Crítics d'Art (AECA) com a soci fundador, i en l'actualitat és president de la Junta Directiva, i president de l'Associació Valenciana de Crítics d'Art (AVCA).
És membre societari de l'Association Internationale des Critiques d'Art (AICA).
Col·laborador de la Gran Enciclopèdia Catalana.
Membre del Consell Assessor de la Gran Enciclopedia de la Región Valenciana.
Mentre va existir aquest organisme internacional, va ser membre de laComunitat Europea d'Escriptors.
Director i fundador del Museu Popular d'Art Contemporani de Vilafamés (Castelló).
Membre del Patronat del Museo Español de Arte Contemporáneo de Madrid i de la Junta Rectora del Museu d'Art Contemporani d'Elx (Alacant).
Fill adoptiu de la vila de Vilafamés (Castelló).
Fundador i director de les següents publicacions valencianes: Arte Vivo, Suma y Sigue del Arte Contemporáneo i Cimal, Cuadernos de Cultura Artística.
Col·laborador de l'Istituto della Enciclopedia Italiana (Roma).
El 1975 va ser elegit Personatge de l'Any (segons l'enquesta realitzada per la revista Bolaffi Arte, de Torí, entre les personalitats del món de l'art).
És acadèmic corresponent de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles, de València.
Membre del Consell Valencià de Cultura.

Publicacions periòdiques on ha col·laborat o col·labora:
Ínsula (Madrid). Estudios Americanos (Sevilla). Archivo de Arte Valenciano (València). Revista (Barcelona). Arte Vivo (València). Claustro (València). Las Provincias (València). Punta Europa (Madrid). Jornada (València). Índice (Madrid). 14 Soli (Torí). Ya (Madrid). La Estafeta Literaria (Madrid). La Biennale di Venezia (Venècia). Cuadernos de Arte y Pensamiento (Madrid). Fondamenti (Roma). Revista Gran Vía (Barcelona). Architectoniki (Atenes). Papeles de Son Armadans (Madrid i Palma de Mallorca). Correo de las Artes (Barcelona). L'Europa Letteraria (Roma). Cuadernos de Arquitectura (Barcelona). Sens Plastique (París). Letras da Província (São Paulo). Suma y Sigue (València). Artes (Madrid). Civilità delle Macchine (Torí). Il Lavoro di Romagna (Forli). D'Ars (Milà). Vitvarná Práce (Praga). Realidad (Roma). Qüestions d'Art (Barcelona). Diario SP (Madrid). Cuadernos para el Diálogo (Madrid). Bellas Artes 70 (Madrid). El Noticiero Universal (Barcelona). Levante (València). Plaisir de France (París). Tropos (Madrid). Sistema (Madrid). Triunfo (Madrid). Bolaffi Arte (Torí). L'Espill (València). La Opinión (Buenos Aires), Bolívar (Caracas). Batik (Barcelona). Cimal (València).

Algunes conferències a:
Grup Universitari (València). Ateneu Mercantil (València). Casino d'Elx (Elx). Museo Canario (Las Palmas de Gran Canària). Universitat de la Sorbona -Athénée Hispaniste- (París). Arquebisbat (València). Institut Francés (València). Institución Fernando el Católico (Saragossa). Ateneu (Castelló de la Plana). Il Centro (Nàpols). Club Urbis (Madrid). Biblioteca Pública (Girona). Casa de la Cultura (Palma de Mallorca). Institut Italià de Cultura (Barcelona). Colegio Mayor Ruiz de Alda (Murcia). Aula de Cultura de la Caja de Ahorros del Sureste de España (Alacant i Múrcia). Col·legi Major Universitari de l'Albereda (València). Sala Neblí (Madrid). Biblioteca Cívica, Palazzo Principi (Correggio). Consiglio Provinciale Federativo della Resistenza (Reggio Emilia). Col·legi d'Arquitectes de Catalunya i Balears (Barcelona). Obra Cultural del Monte de Piedad y Caja de Ahorros (Córdoba). Cercle de Belles Arts (València). Colegio Oficial de Arquitectos (Santa Cruz de Tenerife). Academia de España (Roma). Ambaixada d'Espanya (Roma). Museu d'Art Contemporani (Torí). Caja de Ahorros Provincial de San Fernando (Sevilla). Museu Municipal de Belles Arts (Santa Cruz de Tenerife). Caja de Ahorros (Oviedo). Banco de Granada (Granada). Direcció General d'Arquitectura (Madrid). Universitat de València -cicle organitzat per la Secretaria d'Acció Cultural de l'Agrupació Socialista de València-. Seminari d'Arts Plàstiques de la Universitat Nacional d'Educació a Distància (Elx). Casa Colón (Les Palmes de Gran Canària)...

Antologies:
Ha seleccionat els textos i prologat:
D. A. El Arte en la sociedad contemporánea. Fernando Torres, editor, València 1974.
William Morris. Arte y sociedad industrial. Fernando Torres, editor.

Congressos:
Ha participat en múltiples congressos, celebrats a l'Escorial, Rímini, Hèlsinki, San Marino, Madrid, Màlaga, Sevilla, Munic, Venècia, São Paulo, Benicàssim, Peníscola, Lausana, Milà,...

Jurats:
Prescindint d'incomptables a Espanya, ha format part de diversos jurats internacionals com ara: III Biennal d'Alexandria, XXX Biennal de Venècia, XII Premi Lissone Internazionale, IV Biennale Internazionale di San Marino, VI Biennale Internazionale di San Marino, II Biennal de Medellín (Colòmbia), XI Biennal de São Paulo (Brasil), Premio Internazionale per le Arti Figurative (Torí),...

Filmografia:
Autor de guions de les següents pel·lícules d'art, realitzades pel Departamento de Medios Audiovisuales del Ministerio de Educación (Madrid): Elementos del Arte, Aprender a ver, Nueve Escultores Españoles, Entre la acción y el misterio, Lenguajes Tecnológicos i Sorolla. Amb realització de Joaquim Michavila va fer el guió d' El Retablo de Fray Bonifacio Ferrer.

Bibliografia:
Introducción a la pintura Norteamericana. Ediciones Fomento de Cultura. València, 1955.
La aventura creadora. Ediciones Fomento de Cultura. València, 1956.
Arte Norteamericano del siglo XX. Ediciones Fomento de Cultura. València, 1957.
Amb altres autors: Crónica de la Exposición Vicentina (pàg. 113 a 242, sobre l'art a l'època de sant Vicent Ferrer). Comissió Organitzadora del V Centenari de la Canonització de Sant Vicent Ferrer. València, 1957.
Lucio Muñoz. Ediciones Neblí. Madrid, 1960.
Juana Francés. Colección Arte de Hoy. Madrid, 1961.
Amb altres autors: Testimonianze. Edizioni dell'Ateneo. Roma, 1962.
Julio González. Versions en castellà, italià i anglés. Edizioni dell'Ateneo. Roma, 1962.
Amb altres autors: Arte y Libertad. Las Américas Publishing Company. Nova York, 1963. N'hi ha edició espanyola d'Editorial Fontanella, Barcelona, 1964.
Amb altres autors: Atti Convegno Internazionale. Bolonya, 1965.
Panorama del Nuevo Arte Español. Ediciones Guadarrama. Madrid, 1966.
Padoa. Bruno Alfieri, Editore. Milà, 1966.
Ortega y d'Ors en la cultura artística española. Editorial Ciencia Nueva. Madrid, 1966.
Amb altres autors: La crítica de arte en España (antología). Publicaciones Españolas. Madrid, 1968.
El Arte Impugnado. Editorial Cuadernos para el Diálogo. Madrid, 1969.
Iniciación al Arte Español de la Postguerra. Ediciones Península. Barcelona, 1970.
Nowa Sztuka Hiszpanska (traducció al polonés del Panorama del Nuevo Arte Español). Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe. Varsòvia, 1970.
Spagna: Arte dopo il 1945. Cappelli Editore. Bolonya, 1970.
Julio González. Monografies de la Direcció General de Belles Arts. Madrid, 1971.
Arte Contemporáneo. "Historia del Arte", vol. 3. Editorial Marín. Barcelona, 1972.
Julio González: Itinerario de una dinastía. Versions en castellà, anglés, francés i alemany. Ediciones Polígrafa. Barcelona, 1973.
La vida en la era de las revoluciones. Mas-Ivars. València, 1973.
La vida hoy y mañana. Mas-Ivars Editores. Valencia, 1973.
Arte y popularidad. Esti-Arte Ediciones. Madrid, 1973.
Eduardo Sanz. Monografies de la Direcció General de Belles Artes. Madrid, 1973.
Posibilidad e imposibilidad del arte. Fernando Torres Editor. València, 1973.
Dibujos de Joaquín Sorolla. Ibérico-Europea de Ediciones. Madrid, 1973.
Porcar. Fernando Torres Editor. València, 1973.
Alfageme. Monografies de la Direcció General del Patrimoni Artístic i Cultural. Madrid, 1975.
Documentos y testimonios (dos volums). Monografies de la Direcció General del Patrimoni Artístic i Cultural. Madrid, 1975.
Arte y compromiso histórico. Fernando Torres Editor. València, 1976.
Amb altres autors: Once ensayos sobre el arte. Col·lecció Rioduero. Fundació Juan March. Madrid, 1975.
Amb altres autors (i dirigit per Vicente Aguilera Cerni): Diccionario del Arte Moderno: conceptos, ideas, tendencias. Fernando Torres Editor. València, 1980. Reeditat el 1986 per Biblioteca Valenciana, Consorci d'Editors Valencians. Reeditat l'any 2002 en una edició traduïda al valencià per la Universitat Politècnica de València l'any 2002.
Notas sobre Manuel Boix. Ministerio de Cultura. Madrid, 1980.
Orlando Pelayo. Ediciones Júcar. Xixon, 1980.
Vaquero. Instituto de Estudios Asturianos (Consejo Superior de Investigaciones Científicas). Oviedo, 1980.
Juan Borrás II. Semana Gráfica, col·lecció Pintura Valenciana Actual. València, 1981.
Luis Prades. Ediciones Armengot. Castelló, 1981.
Notes sobre Manuel Boix. En Tres assaigs sobre Manuel Boix (amb Joan Fuster i Josep Palàcios). Impremta Palàcios en col·laboració amb la Diputació Provincial de València. País Valencià, 1981.
Ripollés. Mas-Ivars Editores. València, 1982.
Pinazo. Vicent García Editores. València, 1982.
Michavila. Vicent García Editores. València, 1983.
Tonico Ballester. Excm. Ajuntament València, 1986.
Amb altres autors (i dirigida per Vicente Aguilera Cerni), Història de l'art valencià, set volums, edicions en valencià i espanyol. Biblioteca Valenciana, Consorci d'Editors Valencians. València, 1986-1988.
Textos, pretextos y notas (escritos escogidos). Tres volums. Excm. Ajuntament de València, 1987. (En aquesta selecció predominen els textos apareguts en publicacions periòdiques espanyoles i estrangeres, raó per la qual ací no s'esmenten detalladament els dits treballs).

Textos sobre conclaves internacionals:
"La XXVII Bienal de Venecia". Ínsula, núm. 106. Madrid, 15 d'octubre de 1954.
"Pintores del Nuevo Mundo en la XXVII Bienal de Venecia", Estudios Americanos, vol. VIII, núm. 37. Sevilla, octubre de 1954.
"Antología apasionada de la XXVIII Bienal de Venecia", Cuadernos Hispanoamericanos, núm. 87 i 88. Madrid, març i abril de 1957.
"España en la XXIX Bienal de Venecia", Punta Europa. Madrid, setembre de 1958.
"Una hora de nuestro mundo: la XXIX Bienal de Venecia", Índice, núm. 116-117 (agost-setembre) i 118 (octubre). Madrid, 1958.
"La Bienal entre dos fuegos", Revista, núm. 337. Barcelona, setembre-octubre de 1958.
"Vitalidad en el arte" (Venècia, Palazzo Grassi), Índice, núm. 128. Madrid, agost de 1959.
"De la naturaleza al arte" (Venècia, Palazzo Grassi), Revista Gran Vía, núm. 441. Barcelona i Bilbao, 24 setembre de 1960.
"España en la XXX Bienal de Venecia", Índice, núm. 140. Madrid, agost de 1960.
"La XXX Bienal: los premios", Índice, núm. 141. Madrid, setembre de 1960.
"San Marino y otras cosas", Levante. València, 15 novembre de 1961.
"Arte y contemplación" (Venècia, Palazzo Grassi), Revista. Barcelona (?), 1961.
"Carta de Venecia", Papeles de Son Armadans, núm. LXXVIII. Madrid i Palma de Mallorca, setembre de 1962.
"Sobre la XXXI Bienal de Venecia", Suma y Sigue. València (octubre-novembre-desembre) 1962.
"Tras la XXXII Bienal de Venecia", Suma y Sigue. núm. 7-8. València, abril de 1965.
"Julio González en la XXXII Bienal de Venecia", Papeles de Son Armadans, núm. CVII. Madrid i Palma de Mallorca, febrer de 1965.
"La XXXIII Bienal de Venecia", Suma y Sigue. València, primer trimestre de 1967.
"Dos notas para una Bienal colombiana", Catálogo de la II Bienal. Medellín, 1970.
"Entre lo primario y lo anómalo (sobre la 35 Bienal de Venecia)", El Noticiero Universal. Barcelona, 29 de juliol de 1970.
"Un caos pacífico (sobre la 35 Bienal de Venecia)", El Noticiero Universal. Barcelona, 22 de juliol de 1970.
"La 35 Bienal: conflicto y supervivencia", D'Ars, núm. 51-52. Milà, 1970.
"Anónimo veneciano", D'Ars, núm. 61-62. Milà, 1972.
"La XXXVI Bienal de Venecia", Tropos, núm. 5. Madrid, 1972.
"Compromiso y aventura: la nueva Bienal de Venecia", Triunfo, núm. 672. Madrid, 16 d'agost de 1975.
"La Bienal 76: ¿un ultraje a la cultura democrática española?", Guadalimar, núm. 13. Madrid, 10 de maig de 1976.
"Per ché tutta la cultura spagnola deve essere unita in questo momento: nasce una nuova Spagna", Bolaffi Arte, núm. 62. Torí, estiu de 1976.
"De la naturaleza al arte" (Venècia, Palazzo Grassi), Levante. València, 15 de setembre de 1978.
"Entre la política y la cultura", Levante, València, 14 de setembre de 1978.


EMAS upv